Blog 17 okt. 2003

Vorige blog

Als je hier zo in de het midden van nergens bent ga je wel over het leven nadenken, over de toekomst, dingen die je wil gaan doen etc. (sommigen noemen het een midlife crisis). Gerard Reve heeft daar een mooi gedicht over geschreven.

APOLOGIE

Toen ik rooms-katholiek werd,
werd mijn haar, dat grijs begon te worden,
opeens weer donkerblond.
Mijn bloeddruk daalde,
terwijl mijn jaarinkomen van die dag af fors bleef stijgen.
Er blijven wel bezwaren,
maar bij zoveel genade moet ik wel erkennen:
de Kerk van Rome is de Ware Kerk.

Na alle onzin schrijf ik nu voor de liefhebbers ook maar eens een serieus verslag van onze reis tot nu toe (sommige dingen had ik al verteld).

We zijn eerst 3 nachten in Sydney geweest. Gelukkig koel maar wel veel regen. Veel gelopen en veel gezien, o.a het Elizabeth Bay House (museum), uiteraard Circular Quay etc. Daarna 2 nachten naar een oom en tante van me in Sydney, kenden we al uit Nederland. O.a. Leidens ontzet gevierd (haring, wittebrood en hutspot). Verder kennis gemaakt met de 2 kinderen van mijn oom en tante.

Nadat we hen op zondag 5 okt hadden verlaten zijn we eerst naar de Blue Mountains gereden (Katoomba). Daar hebben we de auto gewoon ergens een zijweg ingereden. Er bleek een prachtig pad te lopen, met mooie uitzichten. ’s Avonds naar de Three sisters geweest (3 rotsen), erg toeristisch maar evengoed leuk gewandeld. Geslapen in een verder niet noemenswaardig motel.

Op maandag 6 okt zijn we naar een plaatsje zo’n 15 km onder Port Macquarie gereden (North Haven). Daar zijn we 2 nachten gebleven in een motel. Er was daar een National Park waar je prachtig kon wandelen langs de kust, bijna niemand tegengekomen. Pal naast het pad lagen grote kangaroes te snurken, en later zagen we op een parkeerplaats een pappa kangaroe, mamma kangaroe en kangaroetje op hun dooie akkertje lekker gras naar binnen smikkelen. Verder heel veel kookaburraas (een van de nationale vogels). Bij het strand werden we wreed aangevallen door nestelende vogels, en op de camping lagen kangaroes te snurken, danwel liepen met een kind in de buidel rond.

Ondertussen hadden we nog steeds geen koala’s gezien, alleen bordjes langs de weg. Daarom zijn we op woensdag 8 oktober eerst naar een koala-breeding centre geweest, met als belangrijkste activiteit het 3 maal daagse koala-aaien. Koala zit rustig op de schouder van de verzorger, een rij toeristen loopt langs, legt een hand op de koala, maakt een fotootje etc.

Daarna zijn we verder gereden naar Byron Bay. Hier hebben we rondom de meest oostelijke kaap van Australië gewandeld. Erg mooi, en ondanks de drukte in Byron Bay niet veel mensen tegengekomen. Ook hier verbleven we 2 nachten in een motel, 5 km buiten het centrum, vlak bij het zeer mooie strand.

Daarna zijn we op vrijdag 10 okt naar Brisbane gereden. Hier zijn we 1 nacht gebleven. Veel door de stad gelopen, en M. heeft ’s avonds gewinkeld (koopavond!). Vanuit Brisbane hebben we een afspraak gemaakt met de andere tante van me (die van die enkele reis).

Op zaterdag 11 okt zijn we naar Caboolture gereden. Kennis gemaakt met mijn andere tante, haar 2 zonen en aanhang. Als we volgende keer weer in Australie zijn wil de jongste zoon ons met de 4WD meenemen voor een tocht naar Moreton Island. Al met al gewoon erg gezellig.

Daarna zijn we doorgereden naar Rainbow beach. Het bleek dat er een soort kinderfestival was, dus in de wijde omtrek geen accommodatie meer te krijgen. Gelukkig bleek dat iemand 2 dagen te vroeg uit zijn appartement was vertrokken, en nadat er snel een schoonmaak was geregeld konden we daar in. In het appartement stond een prachtige ouderwetse wasmachine, dus ik kon heerlijk mijn lol op met het bedenken van een wasprogramma. Eerst inweken, dan wassen, weer weken, 3 x spoelen, centrifugeren etc. Was is prachtig schoon geworden. Helaas had ik daarna geen puf meer om te strijken, dus onze kleren zijn nu wel een beetje gekreukt…

Op zondag 12 okt hebben we een georganiseerde tour met een grote 4WD bus naar Fraser Island gemaakt. Op de heenweg veel dolfijnen gezien. Prachtig prachtig. Dingo’s (Australische wilde honden) gezien, gezwommen in een prachtig kristalhelder meer. Heerlijk door het oerwoud gewandeld.

Op maandag 13 okt hebben we er eens flink de sokken in gezet, en zijn tot Marlborough gekomen, waar werkelijk niets te beleven was, behalve dat de airconditioner in het motel een pokkeherrie maakte en het eten niet best was.

Op dinsdag 14 oktober zijn we daarna naar de Finch Hatton Gorge gereden, vlak bij het Eungella National Park. Aldaar hebben wij ons geboekt voor een eersteklas airconditioned 3-persoons accommodatie in een zogenaamd Bush-camp, met stromend water. Nadat we het verschuldigde bedrag hadden voldaan, bleek de accommodatie te bestaan uit een vloer op poten met een dak, en 3 gammele bedden tegen elkaar aan. Slaapzakken en handdoeken zelf mede te brengen.

Het stromende water liep in de vorm van een beek achter de hut, en voor een olielamp was gezorgd. De douche was lauw, gestookt op hout. Prachtig dus! We zijn eerst de Finch Hutton Gorge ingelopen, alwaar 2 mooie watervallen, waarin M. gezwommen heeft (mij te koud). ’s Avons bij het riviertje 2 uur zitten wachten op de zeldzame en schuwe Platte Poes (Platypus/vogelbekdier) die zich niet liet zien. ’s morgens weer om kwart voor zes op, en ja hoor, daar wastie, lekker aan het rondduiken. Nadat de platte poes zich voor de dag had teruggetrokken heeft M. dezelfde poel als zwembad ge-/misbruikt. Er zat overigens ook nog een Kingfisher (IJsvogel) en een schilpad.
Daarna naar het Eungella National Park gereden en lekker rustig gewandeld. ’s avonds vanaf het viewing platform nog 2 platte poezen gezien, weer een schildpad en veel vechtende Australische wilde kalkoenen (zwart/rood/geel). In het Bush camp was gezorgd voor een kookstel, eten zelf mede te brengen en te bereiden (padvinderstijd kwam weer helemaal terug, soep uit blik). Onderwijl werden we om de benen gelopen door Bandakoots (buidelratten, erg vriendelijk).

Met tegenzin verlieten wij na 2 nachten deze idyllische plek om op donderdag 16 oktober naar Magnetic Island te rijden, alwaar wij zojuist vanuit Townsville naar toe zijn gevaren. Net op tijd voor de laatste boot na geheel verzenuwd te zijn geraakt door de vele omleidingen. Bij de BenB zeer veel Rainbow Lorrikeets (veelkleurig soort vogel). Als het goed is zien we hier ook Koala’s in het wild.

We blijven hier waarschijnlijk 3 nachten, en gaan dan ergens in de buurt van Cairns nog een paar trips naar het Barriererif maken, snorkelen etc.